«پنجاه متفکر بزرگ معاصر» از ساختارگرایی تا پساانسان‌گرایی می‌گویند

کتاب «پنجاه متفکر بزرگ معاصر…» از سوی نشر ثالث منتشر شد.

35
0

به گزارش خبرنگار ادبیات آثاروما، چاپ نخست کتاب «پنجاه متفکر بزرگ معاصر: از ساختارگرایی تا پساانسان گرایی» از سوی نشر ثالث منتشر شد.

این کتاب نوشته جان لچت و ترجمه پیروز ایزدی است که شامل ۶۶۱ صفحه می شود که به قیمت 2,560,000 ریال عرضه شده است.

این کتاب همانگونه که نویسنده آن معترف است بیش از هر چیز از دایانه کالینسون در اثر معروفش پنجاه فیلسوف بزرگ (۱۹۸۷) الگو گرفته است. هرچند تفاوت هایی این اثر را متمایز می کند.

کالینسون باید فیلسوفانی را در کل تاریخ فلسفه گزینش می کرد که برای عامه مردم نیز شناخته شده بودند کسانی چون افلاطون و هابز یا سارتر اما انتخاب جان لچت محدود به فیلسوفان معاصری بود که گاه هنوز در مسیر اشتهار قرار داشتند.

همچنین این پرسش تکراری درباره مجموعه پنجاه متفکر کلیدی حتی بیش از دیگر آثار مشابه مطرح می شد که آیا اجماعی بر سر این گزینش از متفکران و فیلسوفان که گاه در زمان نگارش اثر در قید حیاتند وجود دارد؟ یعنی مهمترین فیلسوفان معاصر در این فهرست جای دارند یا می توان به اسامی دیگری نیز اندیشید؟

همین چالش سبب جایگزین شدن نام هایی چون آگامبن، بدیو، برگسون باتلرها، راوی، هایدگر هوسرل ماتورانا، ویریلیو و ژیژک در ویراست دوم کتاب بوده است. از نظر نویسنده مبنای کار او حتی در انتخاب آثار آگاهی بخش و آموزنده بوده است.

لچت برای فهم اندیشه های معاصر پنجاه متفکر برگزیده کلیدی را در ده گروه جای داده است. ساختار گرایی اولیه پدیدار شناسی ساختارگرایی اندیشه های پسا ساختارگرا، نشانه شناسی، فمینیسم نسل دوم پسا مارکسیسم مدرنیته پسا مدرنیته و سرانجام اندیشه های الهام گرفته از حیات گرایی او امیدوار است این تقسیم بندی کمک کند خوانندگان جهت گیری فکری متفکران و نیز معنا و مفهوم کلی این مجموعه را دریابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *