«نگارش فیلمنامه کوتاه» به چاپ سیزدهم رسید

چاپ سیزدهم کتاب «نگارش فیلمنامه کوتاه» منتشر و روانه بازار نشر شد.

31
0

به گزارش آثاروما به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سروش، چاپ سیزدهم کتاب «نگارش فیلمنامه کوتاه» تألیف ویلیام اچ‌. فیلیپس‌ با ترجمه عباس اکبری از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

کتاب «نگارش فیلمنامه کوتاه» درصدد است خواننده علاقه‌مند را برای نوشتن فیلمنامه کوتاه یاری کند. فیلم‌نامه‌ای که امکان تولید محلی در حد متوسط را داشته باشد. البته بسیاری از رهنمودهای آن برای نگارش فیلمنامه‌های بلند هم مفید است، اما تأکید بر نوشتن فیلمنامه‌های حدوداً سی‌صفحه‌ای است.

مخاطبان این کتاب فیلمنامه‌نویسان تازه‌کار، فیلمسازان و ویدئوسازان و دانشجویانی هستند که قرار است فیلم کوتاه بسازند. کسانی که قصد دارند فیلمنامه بلند بنویسند با این کتاب راه می‌افتند. کسانی هم که قصد دارند فیلم داستانی کوتاه بنویسند با بهره گرفتن از این کتاب در وقت و پول خود صرفه‌جویی خواهند کرد.

فیلیپس معتقد است یک‌ شبه نمی‌توان فیلمنامه‌نویس فیلم‌های بلند سینمایی شد. برای این کار باید از نوشتن فیلم‌نامه‌های کوتاه شروع کرد. فیلمنامه‌های کوتاه خوب آن‌هایی نیستند که ماجرایشان برآمده از برنامه‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی باشد. بلکه بر اساس رویدادی هستند که نویسنده آن را دیده، جزئیاتش را به خاطر سپرده و با وفاداری کامل نقل کرده است.

فیلیپس بر این باور است که در بهترین فیلمنامه‌های کوتاه یک شخصیت اصلی وجود دارد که در طول داستان تغییری نمی‌کند و می‌خواهد به هدفی معمولاً ناگفته برسد. خواندن این کتاب تمرینی است برای فیلمنامه‌نویسان تازه‌کار، کسانی که می‌خواهند در پول و وقت صرفه‌جویی کنند، آن‌هایی که قصد دارند فیلمنامه بلند بنویسند، یا فیلم کوتاه حرفه‌ای بسازند.

در بخشی از متن کتاب آمده است: «روشن است که یک شبه نمی‌توان فیلمنامه‌نویس فیلم‌های بلند سینمایی شد. برای این کار باید از نوشتن فیلم‌نامه‌های کوتاه شروع کرد. فیلمنامه‌های کوتاه خوب آن‌هایی نیستند که ماجرایشان برآمده از برنامه‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی باشد. بلکه بر اساس رویدادی هستند که نویسنده آن را دیده، جزئیاتش را به خاطر سپرده و با وفاداری کامل نقل کرده است. در بهترین فیلمنامه‌های کوتاه یک شخصیت اصلی وجود دارد که در طول داستان تغییری نمی‌کند و می‌خواهد به هدفی معمولاً ناگفته برسد. خواندن این کتاب تمرینی است برای فیلمنامه‌نویسان تازه‌کار، کسانی که می‌خواهند در پول و وقت صرفه‌جویی کنند، آن‌هایی که قصد دارند فیلم‌نامه بلند بنویسند، یا فیلم کوتاه حرفه‌ای بسازند.»

چاپ سیزدهم این کتاب در ۱۹۹ صفحه رقعی، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۰۰.۰۰۰ تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *