کارگردان انیمیشن «لکه»:

نوعی شاعرانگی در انتقال نماهای «لکه» وجود دارد

شیوا صادق‌ اسدی به بهانه حضور فیلم انیمیشن «لکه» در جشنواره آنکا از ساختارهای روایی این اثر می‌گوید.

40
0

شیوا صادق‌‌اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی آثاروما، به بهانه حضور فیلم‌انیمیشن «لکه» در جشنواره آنکا به حال و هوای جاری در این اثر پرداخت و گفت: «لکه» اثری روایتگر است و به نظرم در دسته فیلم‌های شاعرانه -به آن مفهوم غیرروایی‌اش- نمی‌گنجد، اما شاید نوعی شاعرانگی در نحوه انتقال نماها به یکدیگر وجود داشته باشد و این تا اندازه‌ای به دلیل استفاده از مورف است که به فیلم‌ها وجهه شاعرانه می‌بخشد.

کارگردان فیلم‌انیمیشن «لکه» با اشاره به فضای استعاری در اثر خود، خاطرنشان کرد: لکه قصه زنی است که فضای پیرامونش را لکه‌ها احاطه کرده‌اند. او میان این لکه‌ها به دام افتاده است. چرا که این لکه‌ها پاک نمی‌شوند و منشا آن‌ها درونی است. حضور برخی حیوان‌ها نیز در این اثر استعاری است.

کارگردان فیلم انیمیشن «یال و کوپال»، تصریح کرد: فیلم انیمیشن «لکه» به نوبه خود ماحصل تجربه‌های پیشین من است، اما با پیوندی ناگسستنی‌ میان داستان، ابزار و تکنیک. داستان این فیلم که با تکنیک چاپ دستی مونوپرینت بر روی کاغذ کار شده است، بدون زمینه کاغذی‌اش اصلا قابل روایت نبود. جنس و بافت لکه‌های موجود در این فیلم نیز بدون تکنیک مونوپرینت که ماهیتا لکه‌های تصادفی و ناخواسته ایجاد می‌کند، قابل دستیابی نبودند. همین‌طور در این فیلم من به دنبال بازسازی برخی از ویژگی‌های طراحی و کارهای چاپی‌ام در انیمیشن و سپس تلفیق آن با زبان سینمایی بودم. از نظر پروسه تولید نیز، سعی داشتم به شکلی فی‌البداهه عمل کنم تا به مدیوم نقاشی نزدیک‌تر شوم.

وی در پایان بر اتمسفر شاعرانه «لکه» تاکید و عنوان کرد: همانطور که گفتم یکی از این قابلیت‌های اثر، استفاده از مورف در انتقال نماها به یکدیگر است. قابلیت دیگر، مرتبط با متریال، نوع مواد و مصالح به کار رفته در این فیلم انیمیشن است که هر یک بیان متفاوتی دارند. تمام فیلم‌های زنده از یک جنس‌اند. اما فیلم‌های انیمیشن بسته به اینکه چه تکنیکی در آن‌ها به کار رفته، بافت و جنس متفاوتی پیدا می‌کنند. تفاوت دیگر، رها بودن ذاتی یک فیلم انیمیشن از مکان و زمانِ ثابت است. انیمیشن می‌تواند فاقد منطق مکانی و یا زاویه دید واحد باشد. همین‌طور به نسبت فیلم زنده می‌تواند رویکرد متفاوت و تجسمی‌تری در مورد مفاهیمی همچون پرسپکتیو، نحوه ایجاد عمق و غیره داشته باشد. آن چیزی که به آن «ماهیت دو بعدی تصویر» می‌گویند، در فیلم زنده قابل دست‌یابی نیست. همه این قابلیت‌ها، باعث ایجاد فضایی می‌شود که می‌تواند از لحاظ بصری، متنوع‌تر و خاص‌تر از فیلم زنده باشد.

در خلاصه داستان فیلم انیمیشن «لکه» آمده است: «زنی در جهانی از لکه‌ها به دام افتاده است و به دنبال راهی برای پاک کردن آن‌هاست».

فیلم انیمیشن «لکه» هم‌اکنون راهی جشنواره‌ آنکا شده است. این جشنواره از هشتم تا یازدهم تیرماه در اسلواکی با تمرکز بر روی انیمیشن‌های هنری و خلاقانه برگزار می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *