عباس جهانگیریان در گفت‌وگو با آثاروما:

ناشران چاره‌ای جز تعطیلی ندارند/ نشر کودک لاغرتر از بزرگسال

عباس جهانگیریان می‌گوید انتشاراتی‌ها دوام نمی‌آورند، زیرا باید بپذیریم که بازار فروش در حوزه ادبیات به صفر رسیده است.

86
0

عباس جهانگیریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ادبیات آثاروما درباره ادبیات کودک و نوجوان گفت: متاسفانه ادبیات کودک و نوجوان در وضعیت بدی قرار دارد، چون بازار آن نسبت به ادبیات بزرگسال لاغرتر شده است. همچنین بودجه این حوزه واقعا کم شده است و هیچ نهادی پاسخگو نیست. قبلاً شهرداری از ادبیات حمایت می‌کرد یا یک‌سری برنامه‌های آموزشی در حوزه ادبیات برای کودک و نوجوان درنظر می‌گرفت، اما چند سالی می‌شود که اصلا توجهی به آن نمی‌شود.

این نویسنده در ادامه بیان کرد: همچنین یک‌سری کتاب‌های خاص در این حوزه منتشر می‌شود که کودکان و نوجوانان اصلا از آن استقبال نمی‌کنند و مورد توجه آن‌ها قرار نمی‌گیرد، در نتیجه باید با بررسی درست متوجه شویم که گرایش آن‌ها به چه سمت و سویی است و آن بخش را تقویت کنیم.

وی افزود: به‌عنوان مثال نوجوانان رمان‌های خارجی را با علاقه بیشتری پیگیری می‌کنند، زیرا فضای بازتری دارند و به دور از ممیزی است. همچنین فضاهایی که در رمان‌های خارجی مطرح می‌شود جذاب‌تر است، پس باید به علاقه و ذوق آن‌ها بیشتر توجه شود تا به سمت ادبیات گرایش پیدا کنند.

نویسنده کتاب «دفترچه مشکل گشا» درباره وضعیت ناشران تأکید کرد: انتشاراتی‌ها دوام نمی‌آورند، زیرا باید بپذیریم که بازار فروش در حوزه ادبیات به صفر رسیده است. در گذشته تیراژ کتاب‌ها ۶۰ هزار نسخه بود، ولی امروز ناشران به جایی رسیده‌اند که برای یک عنوان کتاب فقط ۵۰۰ عدد منتشر می‌کنند و این فاجعه است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که کتاب‌فروشی‌ها یک‌به‌یک درحال تعطیل‌شدن هستند. قبلا زمانی‌که وارد یک کتاب‌فروشی می‌شدیم با حجم زیادی از کتاب مواجه می‌شدیم، ولی حالا وسایل تزیینی جای کتاب‌ها را گرفته است، زیرا فروش بیشتری دارند.

این نویسنده با اشاره به اینکه ناشران چاره دیگری جز تعطیلی ندارند، عنوان کرد: هزینه کاغذ چندین برابر شده است و اگر هزینه کتاب را بالا ببرند یک خانواده متوسط نمی‌تواند کتاب بخرد و باید بپذیریم که الویت یک خانواده که زیر خط فقر است خرید کتاب نیست و امروز مشکلات اقتصادی گریبان همه را گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: نمایشگاه کتاب امسال واقعا خلوت بود و من با یک مهمان از ارمنستان به نمایشگاه رفتم و واقعا تعجب و حیرت را در چهره‌اش دیدم، زیرا اصلا مردم استقبالی از نمایشگاه نکردند چون توانایی خرید ندارند. همچنین گزارشی خواندم که عنوان کرده بود گردش مالی نمایشگاه امسال نسبت به سال ۱۳۹۷ واقعا افت کرده است و کم‌کاری در حوزه آموزش و مشکلات اقتصادی عامل اصلی این موضوع است.

نویسنده کتاب «قصه‌های شیرین هفت پیکر» در پایان گفت: باید در حوزه ادبیات آنقدر قوی باشیم تا نوجوان و جوانان کتاب را به شبکه‌های اجتماعی ترجیح دهند، ولی زمانی‌که محتوای مناسبی برای آن‌ها درنظر گرفته نمی‌شود،  نتیجه این می‌شود که نقش ادبیات و کتاب در زندگی آن‌ها هر روز کم‌رنگ‌تر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *