«مستند رادیویی به زبان آدمیزاد» منتشر شد

کتاب «مستند رادیویی به زبان آدمیزاد» از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

90
0

به گزارش آثاروما به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، چاپ نخست دوره دو جلدی کتاب «مستند رادیویی به زبان آدمیزاد؛ راهنمای عملیاتی گزارش و مصاحبه برای مستند رادیویی از صفر تا صد» با ترجمه، تحقیق و نگارش مهدی آذری و زهرا صفاییان از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

اولین مستند رادیویی ثبت‌شده را باید مربوط به سال ۱۹۳۷ و موضوع سقوط بالن هیندنبرگ و پس از آن مجموعه شش‌ ماهه CBS در سال ۱۹۳۹ با عنوان «همه آمریکایی‌ها… همه تازه‌واردها…» با موضوع زندگی جوامع کوچ‌نشین به آمریکا دانست.

البته فراموش نکنیم که این اولین مستندهای رادیویی را اگر امروز بررسی کنیم، شاید هرگز در ساختار مستند نگنجانیم، اما این دلیل نمی‌شود که حرکت تاریخی‌شان را فراموش کنیم.

چند سال پس از جنگ جهانی، شبکه‌ها یکی‌ یکی به موضوع مستند رادیویی علاقه‌مند شدند، در حالی که تا همان موقع برنامه‌سازی رادیو در دیگر ساختارها حدود نیم قرن سابقه داشت. در دهه ۷۰ میلادی و با به وجود آمدن رادیوی عمومی ملی در آمریکا، در سال ۱۹۷۱، دوباره مستندهای رادیویی به شیوه‌‌ای غیرتجاری و آموزشی تغییر ماهیت دادند و در مدت کوتاهی برنامه‌هایی چون «همه آنچه مطالعه شده» شیوه‌های خلاق برنامه‌سازی مستند در قلمروی رادیو را توسعه بخشیدند.

چاپ نخست این کتاب در ۱۲۴ و ۹۰ صفحه رقعی، شمارگان ۴۰۰ نسخه و با قیمت دوره ۱۳۰.۰۰۰ تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *