در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پروا» مطرح شد؛

فقدان هویت شهری در «پروا»/ شبکه نمایش خانگی مخاطب را تنبل کرده است

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پروا» در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
 

35
0

به گزارش آثاروما به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنروتجربه، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پروا» روز گذشته ۲۴ خرداد در پردیس سینمایی چارسو با حضور مهران مهدویان کارگردان، مازیار فکری ارشاد منتقد، عوامل فیلم و… برگزار شد.

مهران مهدویان کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «پروا» در ابتدای این نشست گفت: یاد و خاطره حسام محمودی با نقش‌آفرینی در «پروا» همیشه زنده است. دوست داشتم این هنرمند در زمان اکران فیلم حضور داشته باشد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. حسام برای نقش خسرو خیلی انرژی گذاشت.

در ادامه مازیار فکری ارشاد منتقد سینما گفت: درگذشت حسام محمودی را مجدد تسلیت می‌گویم. حیف که در زمان اکران فیلمش حضور نداشت. حسام بازیگر با استعدادی بود.

این منتقد سینما تاکید کرد: «اگزما» اولین ساخته مهران مهدویان را سال ۹۶ در خانه هنرمندان نقد کردم. امروز هم منتقد دومین فیلم این کارگردان هستم. اگر بخواهم این دو اثر را با هم مقایسه کنم باید بگویم «پروا» از نظر تکنیک سینمایی گام بلندتری به جلو برداشته است.

وی درباره ساختار و فرم فیلم «پروا» خاطرنشان کرد: در این فیلم از ساختار غیرخطی استفاده شده است و سه قصه با یکدیگر پیش می رود. این ساختار در‌حالی‌که جذاب است نباید افت و خیز داشته باشد. کارگردان پراکندگی سکانس‌ها را بر اساس قصه، درست انتخاب کرده و تدوین هم تاثیر زیادی داشته است. روایت غیرخطی اگر در تدوین درست انجام نشود فیلم را زمین می‌زند. تجربه‌های زیادی در سینما داشتیم که می‌خواستند از این ساختار استفاده کنند اما ریتم و ارتباط بین سکانس‌ها درست انجام نشد. خوشبختانه این اتفاق در مورد فیلم «پروا» رخ نداد.

این منتقد سینما در ادامه عنوان کرد: مدت زمان فیلم نسبت به استانداردهای سینمایی کمتر بود. مدت زمان آن ۷۵ دقیقه است و همین باعث شد در زمان تماشای فیلم احساس خستگی نکنم. فیلم‌هایی که روایت خطی ندارند را باید با دقت دو برابر تماشا کرد تا جزئیات را کاملا متوجه شد. مخاطب با ذهنیت روایت کلاسیک خطی که همیشه مرسوم است وارد سینما می‌شود. برخی از فیلم‌های سینمایی و محصولات شبکه نمایش خانگی مخاطب را تنبل کرده است. مخاطبی که فیلم‌های هنر و تجربه را می‌بیند با شکل‌های روایی فیلم آشنایی دارد و از تماشای فیلم‌های غیرخطی خسته نمی‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: اگر این‌فیلم در سینمای بدنه اکران می‌شد با مشکل مواجه می‌شد، زیرا ممکن بود مخاطب با فرم و شکل روایتِ فیلم ارتباط برقرار نکند. مخاطبانی که جدی‌تر با سینما در ارتباط هستند شیوه‌های مختلف روایت را به‌راحتی می‌پذیرند. همچنین ریتم فیلم «پروا» متوازن بود و افت و خیز نداشت.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه در فیلم «پروا» موقعیت جغرافیای تغییر کرده و این فیلم در تهران ساخته نشده است، افزود: این موضوع جای تحسین دارد، اما چیزی از موقعیت مکانی در فیلم دیده نمی‌شود. هویت شهری در این فیلم دیده نشد.

در ادامه این مراسم مهران مهدویان گفت: نشان‌ندادن موقعیت جغرافیایی از همان ابتدا یک انتخاب بود و نمی‌خواستم به شهر اشاره کنم. قصد داشتم فیلم را در کرمانشاه بسازم که بنا به دلایلی نشد و در گرگان فیلم ساخته شد.

کارگردان فیلم «پروا» در ادامه افزود: یکی از برگ‌های برنده فیلم «پروا» تدوین بود. بارها از من این سوال پرسیده شده که شما در تدوین به این نتیجه رسیدید که ساختار فیلم را غیرخطی روایت کنید؟ خیر. فیلمنامه از ابتدا به همین صورت بود و تدوین به فیلم کمک زیادی کرد.

مهدویان بیان کرد: برایم بسیار مهم است که مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند. تمام تلاشم را کردم تا با روایت درست و استفاده از بازیگران بتوانم اثری را ارائه کنم که مخاطب تا پایان فیلم را تماشا کند. سعی کردم فیلم خوبی بسازم اما سلیقه‌ها متفاوت است.

این کارگردان در پایان گفت: گاهی مجبوریم جنس بازی یک بازیگر را تغییر دهیم تا مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند و داستان را دنبال کند.

فیلم «پروا» به کارگردانی مهران مهدویان از سوم خرداد در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شده است.

زنده‌یاد حسام محمودی، مهتاب ثروتی، سیامک ادیب، آسیه سلطانی، اکبر آیین، علیرضا مویدی، وحید میرزابیگی، فرزاد باقری، زینب شعبانی، مهرداد بخشی، دانیال حاجی‌زاده، مهدی میری، محمد شامی بازیگران این فیلم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *