علی فروتن: دیگر به تلویزیون نمی‌روم/ با «دوره‌گردها» و «سیندرلا» در تئاتر

علی فروتن که او را به عموی فیتیله‌ای تلویزیون می‌شناسیم می‌گوید دیگر به تلویزیون برنمی‌گردد.

76
0

علی فروتن بازیگر نقش پادشاه در نمایش «سیندرلا» که از 20 اردیبهشت در تالار هنر روی صحنه رفته است و تا 2 تیر ساعت 19:30 اجرای آن ادامه دارد در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر آثاروما با اشاره به بازی در این نمایش اظهار کرد: نمایش «سیندرلا» بارها و بارها در کشورهای مختلف و ایران اجرا شده و انیمیشن آن برای کودکان به ویژه دختران لذت‌بخش بوده است، اما در نمایش «سیندرلا» به کارگردانی مریم کاظمی تفاوت‌هایی ایجاد شده است که داستان را به سمت و سویی دیگر می‌برد.

وی ادامه داد: در این نمایش، شخصیت نامادری کاملا از بین رفته و نقش پدر سیندرلا، پررنگ‌تر شده است.

بازیگر نقش پادشاه با اشاره به چالش‌های رسیدن به این نقش اظهار کرد: من برای رسیدن به نقش پادشاه، راه سختی نداشتم. نقش پادشاه بیشتر تیپ است تا شخصیت. با نگاهی که به پادشاه انیمیشن «سیندرلا» ساخته شرکت دیزنی داشتم، متوجه شدم که پادشاه آدم شوخی است که اصلا چهره منفی ندارد و اتفاقا آدم خوشمزه‌ای است، پس سعی کردم در این نقش یک آدم شوخ و نسبتا شیطونی باشم که پادشاه شده و پسرش، جان سیندرلا را نجات می‌دهد.

فروتن با بیان اینکه متاسفانه شخصیت داستان‌های دیزنی دختران مظلوم و ضعیفی نمایش داده می‌شوند، گفت: معتقدم که در این نمایش، شخصیت سیندرلا ضعیف نشان داده شده و معتقد بودم که نباید چنین اتفاقی بیوفتد. سیندرلا اگرچه دختر مهربانی است و بخشش را از او بسیار می‌بینیم ما باید از خودش قدرت نشان دهد.

وی ادامه داد: این از ضعف فرهنگ است که دختران را ضعیف نشان می‌دهند با اینکه ما در همین کشور بسیار زنان و دخترانی داریم که پزشکان و مهندسان و آدم‌های موفقی هستند اما به آن‌ها میدان نداده‌اند. متاسفانه ساختار جامعه ما به گونه ای است که زن را ضعیف و مچاله می‌کند که زنان احساس ضعف کنند با اینکه هرگز اینگونه نیست و زن می‌تواند پا به پای مردان حتی بهتر از آن‌ها در جامعه کار کند.

نمایش «سیندرلا»

مجری برنامه کودک «فیتیله» با اشاره به حضور در صحنه تئاتر پس از سال‌ها دوری از کودکان، اظهار کرد: من قبل از «فیتیله» تئاتر بازی می‌کردم و در برنامه «فیتیله» هم رویکردمان اجرای تئاتر بود اما حضور روی صحنه و حسی که مستقیم از کودکان دریافت می‌شود، بسیار لذت‌بخش‌تر از حضور در تلویزیون است.

به تلویزیون برنمی‌گردم

فروتن با بیان اینکه برنامه‌ای برای بازگشت به تلویزیون ندارد، گفت: بازگشت به تلویزیون در برنامه و دغدغه‌های من نیست و بیشتر دغدغه‌ام تئاتر و حضور در بین مردم است. از طرفی واکنش مردم به تلویزیون مثل گذشته نیست و سیاست‌های تلویزیون با روحیات من سازگاری ندارد.

وی ادامه داد: معتقد هستم اگر کسی نظر متفاوتی دارد دشمن من نیست، من نظر او را نمی‌پسندم پس کنار می‌روم. کار هنری باید جریان فکری همسو با مدیریت داشته باشد.

بازیگر نمایش «سیندرلا» در پایان گفت: در کنار نمایش «سیندرلا»، نمایش «دوره‌گردها» را نیز به عنوان بازیگر و کارگردان در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان روی صحنه دارم.

در خلاصه داستان «سیندرلا» آمده است: روزی روزگاری دختری بود به نام سیندرلا با پدربارون هاردی و خواهر خونده هاش بلا و دونا زندگی می کرد. بلا و دونا انقدر بدرفتار بودند که حتی اسب سورتمه هم از اونا بدش می اومد. قورباغه ها و مارمولک ها ازشون بیزار بودند و البته موشها! شادی و دلخوشی سیندرلا دوتا موش مهربون بودند که به حرفهاش گوش می دادن و سعی می کردن با شیرینکاری خوشحالش کنن. تا اینکه روزی دعوتنامه هایی از طرف قصر پادشاه به خانه آنها رسید. دعوتنامه جشن بالماسکه ای کریسمس و…

رضا فیاضی، علی فروتن، حمید گلی، فرهاد شریفی، مهراد زمانی، پریسا فلاح زاده، عرفان میدانلو، نازنین صفا، فاطمه خدابنده لو، پانته آ صفامنش، نسیم امیرخسرو، سعید تاجیک، مهدی رمضان زاده، شادی کارآیین، علیرضا عموزاد، سما احمدی و …از جمله بازیگران این نمایش هستند.

اجرای این اثر برای کودکان بالای 3 سال است.

همچنین در خلاصه داستان نمایش «دوره‌گردها» آمده است: نمایش دوره گردها نمایشی شاد و موزیکال است که برای کودک و خانواده طراحی شده است. در خلاصه نمایش کودکانی با شرایط متفاوت با این گروه رو به رو شده و اتفاقاتی ویژه ای را در کنار هم رقم می زنند. این نمایش سعی دارد بصورت غیر مستقیم موارد مختلف رفتاری را با رویکرد روانشناسی بررسی کند.

علی فروتن به عنوان کارگردان نمایش «دوره‌گردها» در کنار حمید گلی، محمد حاجی‌بابایی، زیبا برجی فلاح و امید اسکندری به ایفای نقش در این نمایش می‌پردازند.

نمایش «دوره‌گردها» از ۲۴ اردیبهشت اجرای خود را آغاز کرده و تا هفتم تیرماه در سالن اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *