زیر آسمان‌های جهان

201
0
زیر آسمان‌های جهان

به گزارش آثاروما، حجت‌الحق حسینی در پیشنهاد کتاب «زیر آسمان‌های جهان» یادداشت زیر را نوشته است:

عصر دوشنبه 27 فروردین 1397 ش. برای یک نشست مشورتی درباره کتاب «دانشنامه حافظ و حافظ‌پژوهی» به منزل استاد بهاءالدین خرمشاهی دعوت شده بودم. در این نشست استاد کامران فانی و دوست دانشورم جناب دکتر بهرام گرامی (مشاور علمی دانشنامه ایرانیکا) نیز حضور داشتند.

در این دانشنامه این‌جانب بر پایه تخصص دانشگاهی خویش چهار مقاله ویژه با عنوان‌های «نجوم در دیوان حافظ»، «تنجیم در دیوان حافظ»، «کیهان‌شناسی در دیوان حافظ» و «گاه‌شماری و ماده تاریخ در دیوان حافظ» را پژوهش و نگارش کرده‌ام. هشت مقاله اختصاصی دیگر نیز در موضوع بازشناخت شماری از حافظ‌شناسان اتریش، تاجیکستان و … نوشته‌ام. استاد خرمشاهی، مقالات تخصصی و اختصاصی مرا به عین عنایت نگریستند و تحسین‌ها فرمودند.

آخرشب هنگامی که قصد خداحافظی داشتم، استاد بزرگوار یک جلد قرآن کریم مترجَم خودشان و یک جلد کتاب به نام «زیر آسمان‌های جهان» به من هدیه دادند. نام دکتر داریوش شایگان بر روی جلد کتاب خاطره درگذشت ایشان را در روزهای نخست سال در ذهنم زنده کرد. من تا این تاریخ هیچ شناخت جامعی از دکتر شایگان نداشتم. فقط کلیاتی را از برخی دوستان فرهنگی‌ام شنیده بودم. در لحظه نگارش یادبود کتاب، استاد خرمشاهی نیز کوتاه و دقیق ویژگی‌های ممتاز ایشان را بازگو کردند و من تشنه‌تر شدم.

به هر روی وقتی به خانه رسیدم؛ بی‌آنکه لباس رسمی مهمانی را از تن بیرون کنم، بی درنگ کتاب را به دست گرفتم تا مطالعه کنم. حلاوت دلپذیر خواندن صفحات آغازین کتاب باعث شد تا اذان صبح و بی‌امان آن را به پایان برسانم. عجب کتاب ژرف و عمیقی است این «زیر آسمان‌های جهان». هزاران آه از نهادم برخاست که چرا این بزرگ‌مرد پراحترام را زود از دست دادیم. هنگامی که کتاب به پایان رسید از این‌همه عظمت در ژرف‌اندیشی، گسترده‌بینی، بلندنظری و والایی شخصیت استاد دکتر داریوش شایگان حیرت زده بودم. این کتاب بیانگر سیر و سلوک روحی و ماجرای اندیشه‌ورزی یک اندیشمند برجسته ایرانی است که به صورت گفت‌وگویی جذاب و خواندنی طرح شده است.

بازگویی تجربه‌های گوناگون عرفانی و معرفتی دکتر شایگان از علامه طباطبایی (رضوان‌الله‌علیه) و پروفسور هانری کربن آن‌چنان عمیق و دقیق است که انسان را متحیر می‌کند. در این کتاب صلابت روشنفکری استوار و با اصالت، چهره نمایان کرده است. گفت‌وگوی سودمند و اثر بخش رامین جهانبگلو با ایشان به حقیقت شربت اندر شربت است. این حلاوت گوارای وجودتان باد.

فردای آن روز به دفتر انتشارات فرزان روز رفتم و تمامی آثار زنده‌یاد دکتر شایگان را خریداری کردم. آن‌ها را ریزبینانه و تیزبینانه خواندم و ادراک و احساس والایی گرفتم. من از آن تاریخ تا به امروز 128 جلد از این کتاب را به دوستان دانشورم از فیزیکدان و فیلسوف و ریاضیدان تا عارف و فقیه و ادیب هدیه داده‌ام. اهدای این کتاب دلپسندترین احساس فرزانگی در من بوده است. فرهیختگی با خواندن این کتاب تجلی می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *