چه نمایش‌هایی را در خردادماه در کدام سالن‌ها ببینیم؟

از اول خردادماه تا اوایل تیر سالن‌های تهران میزبان نمایش‌هایی با بازی چهره‌های مطرح تئاتر روی صحنه‌ است.

97
0

به گزارش خبرنگار آثاروما، با توجه به نزدیک‌شدن به فصل تابستان و فرصت مناسب برای تماشای تئاتر برای تمامی سنین، باز هم مانند هرسال بازار نمایش‌های شهر تهران داغ می‌شود. امسال با دورتر شدن از محدودیت‌های کرونایی و با فضای بازتر و استقبال بیشتر، تماشاخانه‌های تئاتر میزبان علاقه‌مندان به این حوزه هستند.

در این گزارش برای سهولت در روند انتخاب بلیت نمایش مناسب برای مخاطبان تئاتر به تالار وحدت، تئاترشهر، تماشاخانه ایرانشهر و پردیس تئاتر شهرزاد سر می‌زنیم و به نمایش‌هایی که در ماه جاری روی صحنه هستند اشاره خواهیم کرد.

در تالار وحدت نمایش «هفت خان اسفندیار» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین پارسایی و رهبر ارکستر بردیا کیارس که برداشتی آزاد از شاهنامه ابوالقاسم فردوسی و به دست محمدرضا کوهستانی تنظیم شده است، از اردیبهشت‌ماه امسال با بازی امین زندگانی، بانیپال شومون، امیر رضا دلاوری، امیر کاوه آهنین جان، اصغر پیران و محسن حسینی روی پرده است و بلیت این نمایش برای روزهای ۲۱، ۲۲ و ۲۳ خردادماه ساعت ۱۸ قابل خرید است.

هشت نمایش در تئاترشهر

تئاترشهر در خردادماه میزبان هشت نمایش است و اجرای بیشتر این نمایش‌ها تا نیمه تیرماه ادامه خواهد داشت. «نمایش گربه نره» و روباه مکار به کارگردانی اوشان محمودی و تهیه‌کنندگی شهاب محمودی و سید عماد عامری، ساعت ۱۹:۳۰ در سالن اصلی تئاترشهر، نمایش «پروانه و یوغ» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرمحمد شهنی دشتگلی و نویسندگی محمد چرم شیری در سالن سایه ساعت ۲۰:۳۰ که در خلاصه آن آمده است که سرانجام در آخر همه لحظات یکی هستند، بنابراین هم اکنون ابدیت است؛ نمایش «نقطه ویرگول» به کارگردانی امیر سفیری و نویسندگی مهدی سفیری که یک نمایش تک پرسوناژ و با بازی دیبا سمن همراه است، در سالن قشقایی ساعت ۱۸:۳۰ و نمایش «بی‌صورت فلکی‌‌» به کارگردانی مریم باقری، تهیه‌کنندگی مهران احسانیان و نویسندگی نیاز اسماعیل پور، با بازی اسماعیل آقاپور، امیر غفارمنش، الهه پورجمشید، نادیا فرجی، بهداد قادری، آیلار نوشهری و شهناز نوروزی همراه است، در ساعت ۲۰:۱۵ در سالن چهارسو اجرا می‌شود.

نمایش «خدای جهنم» به کارگردانی سیاوش جامع و قلم سم‌شپارد که توسط میلاد قطبی ترجمه و با بازی بهرام سروری‌نژاد، مهدی رحیمی سده، اعظم عرفانی و سیاوش جامع در ساعت ۱۸:۱۵ سالن چهارسو به اجرا در می‌آید و در خلاصه این نمایش آمده است: «زمستانی سرد در یک مزرعه دورافتاده در حوالی ویسکانسین، زن‌وشوهری دامدار در حال گذران زندگی خود هستند که دوستی قدیمی به منزل آنها پناه می‌آورد. این دوست قدیمی از یک مؤسسه تولید پلوتونیم فرار کرده است و افرادی برای پیداکردن دوباره او وارد مزرعه و منزل آن زوج دامدار روستایی می‌شوند تا با ایجاد تغییراتی بتوانند او را بازگردانند.»

نمایش «زوج ناجور» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین پیوندی و نویسندگی نیل سایمون و ترجمه شهرام زرگر ساعت ۲۰ در سالن قشقایی با بازی کیمیا ‌جواهری، همایون ‌حیدرزاده، مینا ‌زرنانی، عدنان فراهانی، فرشید ‌قلی‌پور، وحید ‌کریمی، حسین ‌کشفی ‌اصل و انوش ‌معظمی به اجرا می‌پردازد. این نمایش ماجرای نزدیک شدنِ دو رفیق به یکدیگر زمانیکه در زندگی های زناشوییِ خود به مشکل خورده اند و حالا قرار است کنار یکدیگر به زندگی ادامه دهند.

نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» به کارگردانی ملیکا رضی و نویسندگی حسین جمالی و با بازی محسن ‌قصری، پیمان یاقوتی، صفورا ‌کاظم ‌پور، حمیدرضا ‌حسینعلی، سانیا اقایی، یگانه عطار علیایی و کیمیا جهانگیری ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش تئاترشهر اجرا می‌شود.

نمایش «قصه‌های در گوشی» به کارگردانی حسین حیدری‌پور، تهیه‌کنندگی علی اصغر ترکیان و نویسندگی امیررضا کوهستانی و با بازی ایمان ‌دبیری و مرجان ‌آقانوری ساعت ۱۸:۴۵ در سالن سایه به اجرا می‌پردازد.

تماشاخانه ایرانشهر میزبان چهار نمایش

تماشاخانه ایرانشهر در دو سالن استاد سمندریان و استاد ناصرزاده کرمانی، میزبان چهار نمایش است که در هفته گذشته بیشترین مخاطب را داشته‌اند.

نمایش «خوشدلان» به کارگردانی پریزاد ‌سیف، تهیه‌کنندگی سعید خانی و نویسندگی سعید پورصمیمی و با بازی سعید ‌پورصمیمی، مسعود ‌کرامتی، بهرام ‌ابراهیمی، الهام ‌پاوه‌‌نژاد، پریزاد ‌سیف، رضا ‌مولایی، بهروز پوربرجی، شاهین ‌علایی ‌نژاد، علی ‌پویا ‌قاسمی، شهاب ‌عباسیان، حامد ‌مهدی ‌نژاد، رضا فیض‌بخش و مریم ‌محبی ساعت ۲۱ در سالن ‌استاد ‌ناظرزاده ‌کرمانی اجرا می‌شود.

در خلاصه این نمایش آمده است: «میرزا حسین مشرف اصفهانی، شاعر دوره صفوی بود که طبع شوخی داشته و در دربار صفوی مدتی به عنوان مباشر معاملات دیوانی و متصدی امور اصطبل دربار فعالیت کرده است. مشرف تصمیم می‌گیرد به تقلید از خمسه نظامی، دیوان اشعاری در پنج جلد بنویسد. فقط این اشعار ویژگی خاصی داشتند. نمایش بر اساس این مستند تاریخی و تقدیری که برای شاعر رقم می‌خورد شکل گرفته است.»

نمایش «۶۵۷» به کارگردانی شهرام گیل آبادی، نویسندگی محمد چرم‌شیری و شهرام گیل آبادی و تهیه‌کنندگی وحید بصیری با بازی سیما ‌تیرانداز، امیر ‌عظیمی و حمیدرضا ‌ترکاشوند ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان اجرا می‌شود. این نمایش قصه کولبر عاشقی که ماشین‌خواب شده است را روایت می‌کند.

نمایش «این‌جا پنجره‌ای باز مانده است» به کارگردانی و نویسندگی ندا ‌شاهرخی و یاسمن خواجه‌ای و تهیه‌کنندگی نسیم ‌ادبی و مرتضی ‌یونس ‌زاده با بازی سعید ‌چنگیزیان و مرتضی ‌یونس‌زاده ساعت ۲۱:۱۵ در سالن استاد سمندریان اجرا می‌شود.

این نمایش قصه زنی هنرمند به نام هنگامه است که در قالب یک نمایشگاه تجسمی و با الهام از منطق الطیر عطار داستان پر فراز و نشیب خود را روایت می‌کند.

نمایش «اتول سورون طهران الف۱» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی شهروز دل افکار، نویسندگی باقر سروش و با بازی شهروز ‌دل ‌افکار، سحر ‌عبدالملکی، رضا جهانگیری، سعید اعتمادی، هومان زمانی، علیرضا ‌نوحه، فرحان شجاعی، محمدحسین ‌بیات، عرشیا ‌چاکرالحسینی، علیرضا خراسانی، سودا باآبرو، ماهان زارعی، سمانه رستمی، آتنا نیکنام، تینا اسدی، علی عرب، پانیذ نصیری حقیقی، هادی ‌رهبری، حسن توکلی، نازنین افضلی، شیوا جگروند، سارا مهین ترابی، پارسا معانی، معصومه اسمی و مهسا قلی‌زاده ساعت ۱۸:۴۵ در سالن سالن ‌استاد ‌ناظرزاده ‌کرمانی اجرا می‌شود.

تنور داغ پردیس تئاتر شهرزاد با هفت اجرا

نمایش «کافه عاشقی» به کارگردانی و نویسندگی سید ‌جلال ‌الدین ‌دری با بازی سمیرا ‌حسینی، فرداد ‌صفاخو، حسین ‌میرزاییان، صدف ‌بهشتی، بیتا ‌بیگی، بهار ‌هاشمی ‌علمیه و سعید ‌بحرالعلومی ساعت ۲۱ در سالن شماره یک اجرا می‌شود.

این نمایش حدیث و روایتی نو از داستان کهن عشق وقتی که مجنون عاشقانه می‌خواند، است.

نمایش «گودال» به کارگردانی امیرحسین ‌شاملی، نویسندگی حمیدرضا ‌قاسمی و سعیده ‌جانقربانیان و تهیه‌کنندگی معصومه زودی و بازی آریامهر ‌طلائی ‌پور، مهسا ‌فدایی ‌اردستانی و گلاره ‌کلهر ‌چگینی با اقتباس از متن پلوتون سیاره نیست، ساعت ۱۸ در سالن شماره سه اجرا می‌شود.

نمایش «هوندا آدیداس» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اشکان ‌درویشی و بازی آرزو آرزومند، نازنین ‌بیوک، لاله ‌ذوالفقاری، مریم زارعی، مهشید زبردست، عاطفه سمرقندی، مریم گلی، گیتی ‌معینی، امیرآرتا، مانی رحمانی، پوریا ‌عابدی، محمدحسین عابدینی، مجید مختارپور و محمود ‌موسوی ساعت ۲۰:۳۰ در سالن شماره سه به اجرا می‌پردازد.

نمایش «فیلادلفیا» به کارگردانی ایمان ‌ایرانمنش، تویستدگی دیوید ‌آیوز، ترجمه شادی جلیلیان و بازی محمدرضا میرحسینی، کاوه احمدی و منیر صمدانی نیا ساعت ۲۲ در کافه تریا به اجرا می‌پردازد. در خلاصه آن آمده است: «مارک و آل بعد از مدت‌ها در کافه ای با هم ملاقات می کنند در حالی که اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است.»

نمایش «صاحلان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آران ‌شیخ ‌الاسلامی، نویسندگی آلبر ‌کامو و بازی علی ‌طهماسبی، سایه ‌سرابی، محمدرضا ‌پاکی، محمدرضا ‌ولیزاد، امیرمرتضی ‌تشرفی، فرزاد ‌خسروی، همدم ‌مختاری و امیرعباس ‌بهجت ‌نژادی ساعت ۱۹:۱۵ سالن ۳ اجرا می‌کند. در خلاصه این آمده است: «در فوریه ۱۹۰۵، در مسکو گروهی از تروریست ها که شاخه‌ای از حزب سوسیالیست انقلابی بودند دست به تلاشی سازمان یافته برای سوءقصد به جان ولیکی کنیاز سرگئی عموی تزار زدند»

نمایش «جنگ و صلح» به نویسندگی و کارگردانی میثم یوسفی و بازی ناصر آویژه، بهنام متعارفی، الهام زارعی، قاسم انصاری‌شاد، مهدی رحمتی، حسن تدینی و سعیده ترکاشوند ساعت ۱۸:۳۰ در سالن ۱ اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در مجلس بزمی دو خانواده سازهای سنتی (ایرانی) و کلاسیک (فرنگی) در حال اجرای موسیقی می‌باشند که ساز جوان، کمانچه از خانواده سازهای ایرانی و چنگ از خانواده سازهای کلاسیک رخ در رخ یکدیگر قرار گرفته و یک دل نه صد دل عاشق و شیفته یکدیگر میشوند و با توجه به اختلافات بین فرهنگی و خانوادگی شان با ممنوعیت خانواده هایشان مواجه می‌شوند و…»

نمایش «میرزا کشون» به کارگردانی علی فتحعلی و نویسندگی فرهاد نقدعلی با بازی علیرضا ناصحی، حسین میرزائیان، سیدجمشید حسینی، حسین شفیعی، امیررضا کوشانی، مهری پرهیزکار، نگار مقدسی و رویا شیخی  از ۷ خرداد تا ۹ تیر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

نمایش «روبینسون کروزو» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و با بازی سعید برجعلی و حسین رنگرز جدی، ساعت ۱۹:۳۰ در سالن ۱ به نمایش در می‌آید.

در خلاصه این نمایش آمده است: «روبینسون و کروزو» تصویر چگونگی گذر انسان از دشمنی به شناخت متقابل است. مبارزه ای خشن برای زنده ماندن، که سرشار از طنز و سرزندگی است.»

نمایش «سینگل» به نویسندگی مهدی ضیاچمنی با بازی مجتبی شفیعی، ساعت ۲۱ در سالن ۱ اجرا می‌شود. خلاصه داستان این نمایش در یک خط خلاصه شده است: صورت کسی یا چیزی را در خیال خود مجسم ساختن، یعنی تصور!

سالن‌های نمایشی این روزها بیشترین و پرمخاطب‌ترین اجراها را دارند و میزبان چهره‌های تئاتر هستند. علاقه‌مندان جهت خرید بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *