تیغ سانسور به حاتمی‌کیا هم رسید؛

تلاش تلویزیون برای کاهش مخاطبانش!

صداوسیما در بازپخش چندین‌باره ساختهٔ ابراهیم حاتمی‌کیا، همچون گذشته دست به سانسور یکی از سکانس‌های آن زد.

110
0

به گزارش خبرنگار آثاروما، صداوسیما در شرایطی که سال‌هاست از عنوان رسانهٔ ملی نامش را یدک می‌کشد و میزان و نرخ بینندگانش رو به افول است و به مرور افراد کمتری برای سرگرمی، دنبال‌کردن اخبار، تماشای فیلم و سریال و… مخاطب این رسانه می شود، خود نیز با انگیزه‌ای بالا کمر به کاهش همین مخاطبانش بسته است.
سانسور و بطور کلی حذف، رابطه غریبی با صداوسیما ندارد، اما مورد جدیدی در چند سال اخیر به کلکسیون برش‌های صداوسیما اضافه شده و آن، حذف یا تقطیع برخی از پلان‌ها و سکانس‌های فیلم‌ها و سریال‌ها در بازپخش آن‌هاست. مشخص نیست که این اتفاق اول‌بار برای کدام اثر رخ داد تا امروز به یک رویهٔ مرسوم در صداوسیما تبدیل شود، اما چنین چیزی را پیش‌تر به کرات در بازپخش سریال‌های سال‌های گذشته، خصوصا کمدی‌های مهران مدیری، سروش صحت و برخی از قسمت‌های مجموعه پایتخت شاهد بودیم.
در تازه‌ترین مورد از این‌قبیل سانسورهای سیما، فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا نیز به جرگهٔ قربانیان پیوسته است؛ فیلمی که با وجود گذشت سه‌دهه‌ از ساخت آن، بارها از صداوسیما پخش‌شده که بواسطه موسیقی روح‌نواز مجید انتظامی و بازی‌های تأثیرگذارش، در ردیف یکی از فیلم‌های نسبتا کالت و خاطره‌انگیز حاتمی‌کیا قرار گرفته است.
از جمله این سانسور‌ها می‌توان به سکانس اعتراض سعید(با بازی علی دهکردی) به خدا در کنار رود راین اشاره کرد که هم‌زمان یک مرد مست آلمانی نیز پس از پرت‌کردن بطری مشروب در آب، به راز و نیاز با خدا می‌پردازد، اشاره کرد، اما شایان ذکر است که این صحنه حتی در بازپخش چند سال پیش هم (تیرماه ۱۳۹۸) حذف شده بود.

سوای بُعد غیر حرفه ای این‌عمل سازمان و حذف احتمالا خودسرانه بخشی ار فیلم‌ها و سریال‌ها، بایستی دید صداوسیما برای کاهش مخاطبانش تا کجا پیش خواهد رفت!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *