رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد:

تحول آموزشی در گرو مواخذه آموزش‌و‌پرورش

علی ذو علم گفت: اگر آموزش‌و‌پرورش توسط رئیس‌جمهور مورد مواخذه قرار بگیرد تحول به‌وجود خواهد آمد.

22
0

به گزارش آثاروما به نقل از روابط عمومی شبکه آموزش سیما، حجت الاسلام علی ذوعلم، معاون پیشین وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جمعه شب 19 خرداد در برنامه پرسشگر درمورد چالش های تحول در محتوای آموزشی اظهار کرد: مشکل اساسی این است که آموزش و پرورش مورد مطالبه است و مورد مواخذه نیست. یعنی اگر در یک شب، نرخ دلار ده درصد افزایش پیدا کند مشکلات اقتصادی مورد پرسش و بررسی دستگاه‌ها است ولی این موضوع درمورد مشکلات آموزش و پرورش مورد مواخذه قرار نمی گیرد. اگر وزارت آموزش و پرورش یک ساز و کار درستی داشته باشد حتما شدنی است و باید مستقل از دستگاه مجری باشد.

او گفت: نقش اساسی شورای عالی آموزش و پرورش باید محدود به تامین منابع مالی نباشد و باید مشکلات آن پیگیری شود که ریاست آن به عهده رئیس جمهور است که ما دو سال پیش از رئیس جمهور مطالبه داشتیم تا شورای عالی آموزش و پرورش جدی گرفته شود.

ذوعلم ادامه داد: درست است که ما معلمان خوبی داریم اما این به تنهایی کافی نیست. یک سال و اندی قبل، ریاست جمهوری به طور صریح از دکتر نوری خواست که ترکیب شورای عالی تغییر کند و فعال تر و جدی تر و شجاع تر شود اما این اتفاق نیفتاد.

ذو‌علم، درمورد آزمون های ریاضی مثل تیمز افزود: یک مناقشات علمی وجود دارد که پژوهشگران مطالعات، پژوهش هایی انجام دادند که گاهی تعادل و توازن در این آزمون ها در کشور وجود ندارد.

او تصریح کرد: سند تحول و برنامه درسی ملی داریم اما این برنامه هنوز اجرا نشده و ۱۱ حوزه تربیت شکل نگرفته است و تربیت معلمان هم باید متحول شود. غالبا مدارس ما نهاد منفعلی هستند تا جایی که مدیر خیلی وقت ها درمورد یک مطلب می گوید بخشنامه است و همه این ها نشان می دهد ساختار و فرایندهای وزارتخانه دچار مشکل است. آیا در این بستر می توان تحول ایجاد کرد؟ ما با بافت های فرسوده کارشناسی روبرو هستیم و واقعاً به یک حرکت های جدی تحولی بر اساس نقشه نیاز داریم و زمانی که مواخذه سه ماهه وجود داشته باشد تحول خودش را نشان می دهد. پس، باید ببینند در ساختار، محتوا و فرآیندها چه تحولاتی صورت گرفته است؟ اگر یک فرایند معقول و پژوهش محور در آموزش و پرورش شکل بگیرد تحول نیز، صورت خواهد گرفت.

ذو‌علم گفت: اگر سازمان پژوهش به ایده ای رسیده باشد هنگام مواخذه مطرح و حل خواهد شد. اگر شورای راهبری تحول که ایده قابل اجرایی است از طریق ریاست جمهوری جدی گرفته شود مشکلات می توانند برطرف شوند. ما در یک بازه زمانی ده ساله می توانستیم مدارس را غنی سازی کنیم و حالا باید بازنگری اساسی در برنامه درسی مدارس صورت بگیرد و یکی از کارهایی که باید انجام شود تحول در سازمان پژوهش است و قطعاً این کار، هزینه بر خواهد بود و باید بافت ها اصلاح شوند. سازمان پژوهش هنوز اقتدار علمی لازم را ندارد و اشراف و انگیزه اعتقادی و هزینه دادن برای این کار بسیار مهم است. اگر زمانی آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور مورد مواخذه قرار بگیرد تحول به وجود خواهد آمد. البته باید گفت که محافظه کاری در آموزش و پرورش وجود دارد و باید شجاعانه عمل کرد.

او ادامه داد: بافت های فرسوده کارشناسی و تعارض منافع و شکل گیری یک سری هسته ها، مشکلاتی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند و این ها بروکراسی رسوب کرده در کشور هستند. متأسفانه، در طول ۴۴ سال گذشته، بروکراسی رانت، فساد و… وجود داشته است و باید آن ها را تغییر دهیم و این موضوع نیاز به آسیب شناسی عمیق دارد. چون نظام امروز ما فرسوده و انقلابی نیست.

در ادامه برنامه پرسشگر، حسن ملکی، معاون پیشین وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی، درباره چالش های تحول در محتوای آموزشی اظهار کرد: تصور می کنم اگر بخواهیم در آزمون های بین الملل از این وضع موجود بهتر شویم باید به دنبال مولفه های اصلی تعلیم و تربیت برویم که نیاز به کار علمی و عملیاتی داریم و علاوه بر این، ما در تبیین و بیان علت پدیده ها قدری با هم تعارف می کنیم و صراحت بیان در تبیین نداریم و همه چیز محدود به توصیفات است که کارگشا نیست و باید علت ها را درمورد این آزمون های علمی دریابیم که یکی، مسئله معلم است. اگرچه ما معلمان خوب و دلسوزی در کشور داریم اما وضع معلمان و نیروی انسانی ما به حدی نیست که شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

او در پایان گفت: باید پژوهش هایی داشته باشیم و بنده اعتقاد دارم باید در تبیین علت ها شجاعانه عمل کنیم و آن ها را مورد توجه قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *