به گزارش آثاروما، آیین نکوداشت استاد عباس جمالپور، نگارگر و موسیقیشناس برجسته کشور با حضور جمع زیادی از هنرمندان نگارگر و نقاش، استادان دانشگاه و علاقه مندان به هنر نگارگری ایرانی در تالار شهید مطهری(ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای این آیین محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی گفت: استاد جمالپور به همان اندازه قلمش تواناست و در نگارگری استادی خود را رخ میکشد که در بیان اندیشههای هنری خاصه آنجا که به نکات حکمی و معرفتی و فلسفی اشاره می نماید.وی به خوبی میان اینها تلازم برقرار میکند و در مقام تحلیل و تفسیر این موارد برمیآید.
او اضافه کرد: در سلوک عملی استاد جمالپور همواره مردانگی، فتوت و جوانمردی پررنگ و قابل توجه است و این مهم از برجستهترین ویژگیهای اخلاقی این استاد گرانقدر به شمار میرود.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح کرد: استادانی چون آقای جمالپور با همه سختیها و دشواریهای موجود میتوانند عنصری موثر و تأثیرگذار در عرصه هنرهای تجسمی باشند. البته استاد جمالپور و هنر ایشان منحصر به نگارگری نیست، چرا که ایشان در موسیقی هم یدطولایی دارد و در سخنوری برگرفته از دانش و حکمت و ادبیات فارسی نیز از تبحر و تسلط بالایی برخودار است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت مردمی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاصه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی توجه ویژه گای به پاسداشت و تکریم چهرههای تابناک عرصه علم، فرهنگ و هنر ایران دارند. در این مسیر انجمن توفیق پیدا کرده است که حدود ۳۰۰ تن از مفاخر و مشاهیر برجسته ایران و جهان را مورد تجلیل و اجلال قرار دهد. این نکوداشتها آنگاه اهمیت بیشتری پیدا میکنند که در زمان حیات بزرگان باشد تا قدر این عزیزان بیشتر دانسته شود. از اینرو، ضمن تکریم مفاخر درگذشته، تلاش ما بر این است استادان و نام آوران ایران و جهان فارسی زبان، خاصه هنرمندان برجستهای چون استاد عباس جمالپور در بهترین شکل ممکن به عموم مردم ایران خاصه نسل جوان کشور معرفی گردند.
جمالپور؛ هنرمند خلاق و جستوجوگر
بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر، سخنران بعدی این آیین بود. او در ابتدای سخنان خود گفت: در حوزه مضمونشناسی تأکید می شود که هر نقاشی «هنرمند»نیست. «هنرمند» اگر صرفا به تقلید و تکرار اهتمام کند یا به «ترکیب» بپردازد، هنرمند نخواهد بود. «هنرمند» در مضمونشناسی آن کسی است که اهل «خلق» باشد. یعنی باید توانایی داشته باشد که از «هیچ» و از «درون» به خلق اثر هنری بپردازد.
او در ادامه سخنان خود گفت: درباره استاد جمالپور باید به این نکته اشاره کرد که آثار ایشان دارای نوعی مضمون است که از درون او نشأت گرفته است. جمالپور از آن دست هنرمندانی است که عنصر جستوجوگری در آثار هنریاش کاملا آشکار و قابل توجه است. اگر هنرمند اساسا جستوجوگر نباشد و سیرو سلوک درونی نداشته باشد دیگر نمیتوان او را هنرمند خطاب کرد.
رئیس فرهنگستان هنر به مضمون درونی آثار جمالپور نیز اشاره کرد و گفت: با مداقه در آثار استاد متوجه میشویم که این هنرمند برجسته در جستوجوی «آنیما»ی درونی خود است. «آنیما» در دیدگاه یونگی شامل چهار اسطوره جسمانی، زیبایی، معنویت و حکمت است. «آنیما»یی که استاد جمالپور در آثار خود جستوجو می کند ترکیبی از «زیبایی» و «معنویت» است.
وی در پایان تأکید کرد: از یک سو نوعی پیوستگی عمیقِ درونی میان همه آثار هنری استاد جمالپور وجود دارد و از سوی دیگر ذکر این نکته نیز ضروری است که جلوههای زیبایی و معنویت در آثار ایشان، نشانگر جمال الهی است.
در ادامه این آیین محمد خراسانیزاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد. او طی سخنان کوتاهی گفت: از همه هنرمندان کشور تقاضا داریم توجه بیشتری به عرصه مغفول هنرهای تجسمی داشته باشند.
او تأکید کرد: بیشک با فاصله بسیار زیادِ کمی و کیفی آثار و تولیدات هنرمندان تجسمی از سایر شاخههای هنری فراتر است. یکی از این چهرهها نیز استاد جمالپور هستند. باید با همکاری و مساعدت فعالان این عرصه هم ایشان و هم دیگر بزرگان و مفاخر هنری ایران بیشتر و بهتر معرفی و آثار هنری آنان در اختیار جامعه و علاقهمندان قرار بگیرد.
محمدعلی رجبی استاد هنر دانشگاه شاهد چهارمین و سخنران و استاد حاضر در آیین نکوداشت استاد جمال پور بود. او بیان کرد: برخی از هنرمندان همواره در تاریخ ماندگار میشوند. استاد جمالپور از جمله این هنرمندان است. ایشان از سلسله هنرمندان متفکر است. یعنی آنچه که بیان می کند مبتنی بر نوعی تفکر و «معنا»ست.
استاد هنر دانشگاه شاهد تأکید کرد: فرمهای هنری هر هنرمند، بهمثابه امضای او و نشانگر سبک خاص آن هنرمند است.«رنگ» بیان احساس میکند و «فرم» حاکی از تفکر است. از اینجاست که متوجه میشویم کدام هنرمند اهل تفکر و مداقه است. هنر ناب، هنریاست که از دل برآید و لاجرم بر دل نشیند.
رجبی اضافه کرد: هنرمند کسی است که خود را فراموش میکند و با فنای فی الله در پی آن است که حقیقت را آشکار و ظاهر کند. هنرهایی چون خوشنویسی و نگارگری از آن دست هنرهاییاند که بیننده را از ظاهر به سمت معنا میبرد و با محو هنرمند، بیننده به حقیقتِ معنا دست پیدا میکند.
عضو شواری مشاوران علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تأکید کرد: با مداقه در آثار استاد جمالپور شاهد هستیم که ایشان به اصطلاح صفحاتی را خالی می گذارند تا مخاطب در اثر مداقه و تفکر کند، لذا ایشان در پی تحمیل خود به بیننده و مخاطب نیستند.
کمال و جمال هنر
محمدباقر آقامیری استاد هنر نگارگری نیز در این آیین به ایراد سخن پرداخت و گفت: استاد جمال پور هنر را در تمام ابعاد زندگی معنا، تجزیه و تحلیل کردهاند. این استاد بزرگ، به شکلی هنر را عرضه کرده اند که به تبع آن، زندگی مساوی با هنر است.
او تصریح کرد: هنر از دیدگاه جمالپور همان «کمال» است که با مداقه در آن به «جمال» میرسیم. از نظر جمالپور، جامعهای که تهی از هنر باشد، بیروح و خشن خواهد بود، بنابراین جامعهای که با هنر پیوند دارد، سراسر مهر، خلاقیت و مهربانی است.
آقامیری در پایان گفت: استاد جمالپور، جمال هنر نگارگری و البته هنرهای موسیقایی خاصه ساز ویولوناند. ایشان پیر و بزرگ جامعه هنری ایراناند که باید بیش از این مورد تقدیر و سپاس قرار بگیرند. شایسته است که درباره خصائل، اندیشه و احساسات ایشان مثنوی هفتاد من به نگارش درآید.
در ادامه مراسم، هادی منتظری موسیقیدان و آهنگ ساز به اجرای برنامه موسیقایی با ساز کمانچه پرداخت و محسن فرشادنیا نویسنده و پژوهشگر حوزه هنر نیز طی سخنانی به تحلیل برخی از آثار هنری استاد عباس جمالپور پرداخت.
در پایان این آیین، استاد عباس جمالپور به ایراد سخن پرداخت و گفت: انسان اشرف مخلوقات است و گوهر الهی در ضمیر همه آدمیان نهفته است. هنر نیز از جمله این گوهرهاست که از سوی خداوند متعال در درون برخی از هنرمندان به ودیعت نهاده شده است.
او تأکید کرد: عشق از جمله جاذبههای انسانی و نمونهعناصری است که باعث استمرار حیات در جهان هستی شده است. جاذبه، نشأت گرفته از زیبایی است که تجلی شاخص آن در هنرهای ملی ما از جمله نگارگری و ادبیات نمایانگر است.
در پایان آیین نکوداشت استاد عباس جمالپور الواح تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دفتر هنرهایتجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایشان اهدا گردید.